måndag, december 22, 2008

Den som vågar ändra sig vinner, eller Darwin goes digital.

Att hänga med i utvecklingen är nyckeln till att vara framgångsrik. Att anpassa sig till nya omgivningar och förutsättningar är hemligheten till att lyckas. Den som inte hänger med blir utan tvekan frånsprungen. Anledningen till denna filosofiska inledning får jag från SCB. De har precis publicerat en rapport där de fastslår att unga nobbar tryckta medier. De väljer istället att inhämta sina nyheter via digitala medier. De tryckta mediernas moder, DN, väljer att skriva om det. Men detta kan inte komma som en överraskning. Jag tillhör väl den någorlunda unga generationen och jag väljer bort tryckta tidningar. De flesta jag känner gör likadant. Varför binda sig till en tidning när vi kan få alla våra nyheter från precis vilken tidning i hela världen som helst? De tryckta tidningarna gör allt för att hålla igen genom att inte publicera allt på nätet, men det är en hopplös kamp. Internet har redan vunnit. Om vi inte får våra nyheter från en tidning väljer vi en annan. Den som tar fasta på detta beteende vinner.

Likadant är det med musik. Vi köper inga skivor längre. Varför skulle vi det? Då behövs en cd-spelare. Vi vill ha musiken digitalt. Jag betalar för den musik jag laddar ned och det är många många år sedan jag använde något som Kazaa eller Limewire. Men nu har jag upptäckt Spotify. Vilken fantastisk idé. Jag tar del av all musik i världen men jag äger den inte. Det är som en modern radio. Att ingen kommit på denna idé tidigare. Vi har nog varit för fokuserade vid själva ägandet. Men Spotify bevisar att det är inte ägandet som är grundfrågan, utan möjligheten att ta del av musiken.

Jag älskar den nya tiden och hur liten världen blivit. Helt plötsligt är jag kung och kan välja å vraka bland all information som finns tillgänglig. Den som inte förstår detta och inte vågar ändra sig efter detta beteende kommer att försvinna.

Inga kommentarer: