tisdag, november 18, 2008

Puuh!

Shit pommes frites, vilken vecka det varit. Och fortsätter vara. Körde på i 110 förra veckan och avslutade det hela med Framtidskonventet i Norrköping. Men jag klagar inte, det har varit riktigt kul. Nackdelen är att man inte hinner blogga om allt roligt som händer.

Hela förra veckan, och några dar i veckan innan, ägnade jag bara åt att träffa entreprenörer, företagare och visionärer. Personer som har en direkt påvekan på Linköpings framtid i tider som dessa. Jag ville veta hur de ser på finanskrisen, vilka deras problem är och vilka förslag till lösningar de presenterade. Allt för att få en samlad bild av läget för att kunna komma med åtgärder som underlättar för Linköping att komma ur finanskrisen med minsta möjliga skada.

Min förslagslista är lång. Vi ska nu sätta oss ned för att sammanställa allt och kommer snart ha en åtgärdslista klar. Jag kan dela med mig av några av de idéer som dök upp.

- Sätt press på bankerna! Bristen på likvida medel på marknaden är ett jättebekymer för många företagare som vill satsa. Bankerna sätter stopp för allt ifrån nystartade företag till väletablerade. Jag träffade en byggherre som fått sitt lånelöfte tillbakadraget trots att projektet var startat och de flesta lägenheter var sålda.

- Kommunen måste våga satsa! Nu är det tid för kommunen att hålla ångan uppe. Linköping växer fortfarande så det knakar. C:a 1400 personer så långt i år. Detta kräver tillväxt och vi får inte fega ur.

- Kortare betalningstider för fakturor! Småföretagare behöver ligga ute med pengar i väntan på att fakturorna ska betalas med upp till 90 dagar. I tider när likvida medel är en brist blir det extra kännbart för småföretag. Därför borde kommunen föregå med gott exempel och garantera sina betalningar inom en kortare tid. Jag tycker detta är en av de mer konstruktiva idéerna som vi kan jobba med. Sätt upp en tidsram för alla kommunala förvaltningar och bolag. Alla fakturor ska vara betalda inom högst 20 dagar!

Allt som allt har det varit väldigt givande med dessa möten. Det tar tid och det tar på krafterna. Men jag har inte blivit vald för att ha det bekvämt. Nu behövs alla idéer och all inspiration vi kan få.

2 kommentarer:

alev sa...

Hejsan, finns det någon möjlighet att kontakta dig som person direkt?Har du någon mailadress man kan nå dig på?

Jag undrar nämligen om du skulle vara intresserad av ett samarbete eller ett gästspel i Turkiska ungdomsförbundets tidning Euroturk.

Min mailadress är alevp@tuf.nu
Hör gärna av dig!

hans sa...

Ja, det verkar vara helt rätt. Speciellt att samla HELA staden för att kommunicera att alla ska göra sitt bästa i dessa tider, för staden!

Det blir lågkonjunktur även i Linköping, men det gäller att göra det absolut bästa av situationen, ändå.

Linköping ska fortsätta att växa!