fredag, november 21, 2008

Miljöbilsparkering eller subvention?

Jag är konfunderad. Hur ser vi egentligen på miljöbilar i Linköping? Vi har precis skaffat en miljöbil. En etanoldriven kombi. Vi behöver den nu när vi ska bli föräldrar och min sambo jobbar i en annan kommun med värdelösa kollektivtrafikförbindelser. Vi letade länge efter den rätta bilen och hade för avsikt att skaffa en biogasdriven. Men marknaden för denna typ av bilar är ganska begränsad. I alla fall om man vill ha en lite större variant som passar tvillingföräldrar. Så det blev en SAAB 9-5 kombi, biopower. Sen var det dags att skaffa parkeringstillstånd för miljöbilar i Linköping. Sagt och gjort, nu har vi det. Men det är nu som jag blir konfunderad.

Kommunens parkeringstillstånd gäller bara för gatuparkering som kommunen ansvarar för. Där det kommunala bolaget Dukaten ansvarar för parkeringarna gäller ett annat parkeringstillstånd. Men det gäller bara för biogasbilar. Sägas ska väl att Dukaten ägs av Tekniska Verken som också äger Svensk Biogas. Är detta ett indirekt stöd från Dukaten till den verksamhet som det egna moderbolaget driver?

Dukaten är den största aktören på parkeringsmarknaden och på deras hemsida går följande att läsa,
Som privatperson och kund till Svensk Biogas har jag möjlighet till fri
parkering hos Dukaten AB (ca 75% av allmänhetens parkeringsplatser i centrala
Linköping)
Ganska generöst. Men varför ska det bara gälla biogas? Den statliga miljöbilspremiän gäller för samtliga miljöbilar. Nej, mitt förslag är att hela den kommunala verksamheten, kommunen, Dukaten och Stångåstaden ska omfattas av samma regler för miljöbilar och att det bara ska behövas ett parkeringstillstånd. Allt annat är dubbelmoral!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan det möjligen bero på att Svensk Biogas avtalat med Dukaten om detta. På samma sätt kan ju t ex Agroetanol förahndla fram ett liknade avtal för att öka intesset för etanilbilar i Östergötland.
För övrigt tyckr jag idéen med parkeringssubvensioner verkar knas. När bilarna står stilla på en parkering är väl alla bilar lika ur miljösynpunkt.

Anonym sa...

Kan i och för sig hålla med om att parkeringssubventioner är tvielaktiga med tanke på att parkerade bilar inte är det stora miljöproblemet, men förmodligen behövs fortsatt stimulans på miljöbilsidan så att fler som byter bil väljer ett alternativ som är bättre ur miljösynpunkt och då är väl likabehandling en självklarhet. Det är ju trots allt storleken på CO2-utsläppen som är det viktiga inte tekniken. Med tanke på alla konstiga avtal som finns mellan kommunala bolag i Linköping så kan jag inte annat än hålla med Muharrem om att det luktar lite begraven hund.

Anonym sa...

Hej
Har en Prius och håller med om att P-"erbjudandet" diskriminerar till viss del. Å andra sidan så drar ju min Prius gott och väl 0.6 l/mil nu på vintern och din Saab sörplar väl i sig någonstans mellan 1,5 och 2 liter sockerrörsetanol när det är minusgrader (för du tankar väl etanol nu när bensinen blir 20-30% billigare..:) Synd att offentliga personer väljer Biopower - bygger inte kommunen gasvolvos nuförtiden? Nej det är nog inte så synd om oss trots allt, slambiogas är nog faktiskt snällare mot miljön.