måndag, oktober 06, 2008

Tuppen Konstantin

Man blir ju bara äldre och äldre. Då kan det vara skönt att minnas tillbaka. Ett av de minnen jag har från min barndom är Uhlenbusch. Ett konstigt tyskt barnprogram som gick på tv när jag var barn. Det absolut starkaste minnet från detta program är tuppen Konstantin. Jag lägger upp några bilder så får vi se hur många det är som minns honom.


När Konstantin står och gal för sig själv så dyker en lastbil upp i bakgrunden. Självklart är det en Mercedes. Kanske en borgare i Mercedes, som Weiron skulle sagt.


Efter fadäsen med mercsan så mister Konstantin både fjädrar och förmågan att gala. Så kan det gå till i Tyskland.


För den som vill se allt i rörliga bilder rekommenderas denna länk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nog måste omvärlden markera, och nog är det ett rimligt krav att ett land som vill vara med i en klubb respekterar dess regler, men ett fritt svävande Ryssland som känner sig illa behandlat och missförstått är ett betydligt farligare Ryssland än det vi ser i dag.

Oscar sa...

Hmm kommenterar jag på rätt inlägg nu? Vad har dagens Ryssland att göra med tuppen Konstantin? Nåväl, jag minns iaf TV-serien mest för det fantastiska introt där det ju fanns TECKNADE inslag! Som jag minns det var man, i skiftet mellan 70-tal och 80-tal, tokig i tecknat vare sig det var anslagstavlan eller molnet och solen som visade tider för upp- och nedgång efter Rapport. Av själva serien minns jag inte ett dyft.

Muharrem sa...

oscar,

ha ha. Ja, jag minns nog inget heller från själva serien. Men introt och musiken sitter i bakhuvudet. Känner oxå igen mig i fascinationen över tecknat. Anslagstavlan var ju det närmaste man kunde komma tecknat på vardagarna i DDR-Sverige.