måndag, oktober 13, 2008

Partiledardebatten

Ja, igår drog valrörelsen igång. Så kändes det i vart fall när jag satt framför TVn och tittade på partiledardebatten. Jag saknar valrörelsen. Men det är två år kvar tills valet. Risken med en förtidig valrörelse är att alla kör slut på sig själva och att allt som sägs riskerar att bli upprepade mantran. Men några saker var intressant att se och höra. Jag ska försöka vara subjektiv. Det blir bara patetiskt om jag enbart öser beröm över en regering som jag så öppet stödjer. Eller om jag skulle utse vinnare och förlorare när jag redan valt min vinnare långt tidigare.

Jag kan inte undgå att nämna oppositionens svårigheter. Igår blev det så tydligt att det "samlade" vänsteralternativet inte var något mer än ett gäng som har som enda gemensamma mål att de vill byta regering. Men det är inte så mycket till samlat alternativ. Utfrysningen av vänsterpartiet i all ära, men det var inte värst. När partierna skulle presentera sina svar på olika frågor så var det mycket som inte stämmde. Hur blir det med jobbskatteavdraget? Vad kommer hända med bolags-, förmögenhets- och bensinskatterna? Vad ska vi tro om undantagen i LAS som miljöpartiet stödjer men inte de andra? Svaren på dessa frågor kom aldrig.

Jag funderade också ganska länge på hur Alliansen kom fram. Klart var att de var samkörda och hade en gemensam strategi. De kändes som en välsmord regeringsmaskin. Men jag saknade självförtroendet. Kanske inte så konstigt med tanke på opinionsläget, men kom igen. Ingen vill rösta på en med dåligt självförtroende. Inge stridsutmattning än hoppas jag? Matchen har bara börjat.

För mig var det främst en fråga som regeringen missade att ge svar på. Det gällde villkoren för småföretagare. Jag vet att det finns en överenskommelse inom regeringen. Men jag sitter inte i partistyrelsen för Alliansen, utan för centerpartiet. Därför skulle jag velat se mer av detta. Nu fick miljöpartiet av alla partier glänsa i frågan om småföretagarnas villkor. Detta är vår hemmaplan och vi borde kunna ta en promenadseger. Men nu öppnar vi för självmål.

Ser fram emot fler debatter, men lite mer tempo nästa gång.

Inga kommentarer: