torsdag, oktober 02, 2008

Förstatligat Volvo?

Jag måste erkänna att just nu så har jag svårt att hänga med i allt som händer kring finanskrisen. Vad kommer att hända och kanske viktigast, vad är det som har hänt?

Volvos situation kommer i ett helt nytt ljus också. Beror deras ekonomiska trångmål och varslen enbart på det som skett i finanskrisens spår, eller är detta något som skulle kommit ändå? Jag vet inte, men kan väl ändå kosta på mig analysen av att deras satsning på stora, dyra och bränsletörstiga bilar inte är i linje med den efterfrågan som marknaden har? Visserligen satsar de på "miljöbilar", men sent ska syndaren vakna. Det kom lite för sent. Nu står de med ett stort antal varsel som säkerligen kommer bli fler. Oerhört många kommer påverkas av detta. Familjer som blir utan inkomst och räkningar att betala. Unga som åter blir utan jobb och riskerar utanförskap.

Visst är det lätt att i ljuset av detta skrika på staten att rädda situationen. Visst går det an att beskylla regeringen och kräva extra offenliga resurser. Men var finns rättvisan i detta? Jag kan inte förstå dem som skriker och kräver att staten ska gå in med skattemedel och rädda dessa jobb. Ställ det i perspektiv. Förra året gick 4880 företag i konkurs i Sverige. Troligen påverkades många fler människors liv av dessa konkurser än vad som nu sker. Men var fanns dessa människors riddare på "röda" springare? Men nu gäller det ju Volvo. Kronjuvelen. Då måste staten gå in med pengar, annars benämns det som handfallenhet.

När politiker nu springer omkring och kräver skattebetalarnas pengar som borgen för ett företags egna misstag så har jag svårt att hänga med. Vad är det som socialdemokraterna egentligen vill? Jag ser bara ett svar på detta. Ett delvis förstatligande av Volvo. Inte direkt, men genom en statlig garanticheck skriven in blanco till ledningen. Oavsett vad som händer så täcker staten upp med skattebetalarnas pengar.

Det börjar bli aningen läskigt att höra Berit Högman och Göran Johansson för det påminner mig om en artikel jag läste i Proletären.

Inga kommentarer: