söndag, oktober 12, 2008

Allmänningens tragedi

Vet inte om jag bara är gnällig, men här kommer det. Den senaste tiden har återvinningsrummet i grannskapet sätt för jävligt ut. I plastfraktionen ligger papper, bland metallen är massor av plast och där det bara ska ligga papper och tidningar fanns det t om ett par jeans. Värst var det i den fraktion där det står att det ska vara mjukplast och frigolit. Där fanns påsar med ett innehåll jag inte vill veta. Varför är det så?

Jag kan faktiskt respektera människor som struntar i att återvinna. Som gör det som någon form av ställningstagande. Jag förstår det inte, men kan respektera att det är deras val. Men när folk väljer att gå in i återvinningsrummet och där helt struntar i att göra rätt så blir jag sur. Det sabbar för alla oss andra som faktiskt vill återvinna och väljer att göra det.

Jag tror att det finns ett ganska stort stänk av allmänningens tragedi över det hela. "Ingen vet att det var jag, därför kan jag strunta i att göra rätt". Eller, "Äh, det här fixar någon annan". Ingen skulle komma på idén att göra likadant om det var ens eget återvinningsrum, men när det är det allmänna så kan det vara lite hur som helst.

Som sagt, kanske jag bara är gnällig men helt klart stör jag mig över en eller flera grannars beteende när det gäller återvinning.

Inga kommentarer: