måndag, september 15, 2008

Kurs i föräldraförsäkring

Tänk att jag hade levt i förvissningen att det skulle vara enkelt att bli förälder. Ja, själva "proceduren" fram till föräldraskapet var väl inte svårt. Men all formalia som är förknippat med att bli förälder kan ju göra en knäpp.

Idag gick vi på kurs i föräldraförsäkring. Bara det faktum att Försäkringskassan anordnar kurser i detta är ju helt hysteriskt fascinerande. Men lika fascinerande är att lokalen är fullsmockad med blivande föräldrar som ska lära sig om SGI, FGI, s-dagar och l-dagar. Efter c:a 30 minuter är frågorna fler än innan. Ärligt talat, jag förstod nada. När de skulle förklara ersättningsnivåerna säger de att den är på 80%. Men egentligen är den inte på 80% för vi multiplecerar din SGI med 0,97. Om den inte är på 80%, varför säger ni då att den är på 80%?

Ja ja, det är väl inte första gången någon ska ta ut föräldraledigt så detta löser sig säkert. Men jag är fortfarande fascinerad av att vi har trygghetssystem där vi behöver anordna kurser för att någon ska förstå.

2 kommentarer:

Oscar sa...

Jag kan inte annat än hålla med. Jag har också gått "kursen" där man gick därifrån med ett budskap som man fick på papper och ett annat som man fick muntligen. Jag vet fortfarande inte idag hur de räknar ut min föräldraersättning... En fin sak är ju att det måste skapa mycket jobb på F-kassan att hantera byråkratin. Jag läste också att F-kassan drev ett av Sveriges just nu dyraste IT-projekt tillsammans med ett större IT-konsultföretag och det är väl bra... eller?

Muharrem sa...

Ha ha,

kan bara tillägga att ett av de tipsen vi fick var att när ekonomin ansträngs så "kan vi äta hos vänner". Härligt med tips om att bli snyltare.