onsdag, september 10, 2008

Kött i enorma mängder

Idag var jag på studiebesök vid Scans anläggning i Linköping. En enorm anläggning som producerar nästan all falukorv som vi äter. Även de kryddade korvarna och deras nya Gourmet-kött. Det var oerhört intressant att lyssna på deras dragning om Scan. Intressant är att Scan är en av de största producenterna i Europa och anläggningen i Linköping är en av deras största. Och den ska bli större.

Jag ska vara ärlig. Jag trodde att det skulle vara svårt att besöka en anläggning som producerar så kopiösa mängder kött. Att det skulle kännas makabert. Men helt ärligt. Jag hade inga problem att äta kött till lunch efteråt. Det är en oerhört hygienisk anläggning som inte alls kändes konstig. OK, att se alla korvarna som gjordes var inte som att se kungafamiljen stoppa korv på TV. Men det kändes fortfarande inte som den jätteindustri det är. Känslan av småskalighet och renhet fanns överallt.

Vi hade inte tid att se själva slakten. Det kanske var bäst så. Lite blödig är jag ändå av mig.

Inga kommentarer: