onsdag, augusti 13, 2008

Superdator center

Igår hade Staffan Danielsson ordnat med ett möte vid Nationellet Superdatorcentrum , NSC, i Linköping. Syftet var att få en insyn i en av universitetets spjutspetsverksamheter samtidigt som vi efter mötet, under lite friare former, kunde diskutera FRA med den yttersta kompetensen. Men sug bara på ordet, SUPERDATOR. Visst är det ett fantatstiskt ord. Allt som föregås av adjektivet super måste vara häftigt.

Jag måste erkänna att jag var riktigt nyfiken inför mötet. Nästan lite pirrig av förväntan. Alla i min ålder är ju uppväxta med Professor Baltazar och hans "superdator".



Så jag hade en barnslig förhoppning om att NSC var något liknande :)
Tänk om det hade varit så att vi stoppade in ett problem, vankade lite av och an och sedan kom det ut en färdig lösning i andra änden i form av en färgglad vätska? Visst hade det varit häftigt? Men det var faktiskt inte så långt från verkligheten. Superdatorn i Linköping är en av världens främsta och används för att göra extremt svåra och krävande beräkningar. Beräkningar som ibland ger oss en förståelse om sådant som vårt ursprung och hur världen fungerar. Forskare från hela världen pumpar in problem i denna superdator och får sedan fram beräkningar, inte färgglada vätskor, som de sedan får analysera.

Efter en genomgång av verksamheten och en rundvandrig i datorhallen så talade vi lite med en av FRAs kritiker och bloggare. Oerhört givande samtal.

Efter samtalet hade jag en helt annan bild i huvudet än Professor Baltazar.

HAL!

3 kommentarer:

Martin Björnsson sa...

Hoho! Det var en finfin bild av Nixon och superdatorn. :D

Leif Nixon sa...

Åh, tack för den bilden. Mina bekanta har börjat kalla mig professor Baltazar Nixon. 8^)

Som en liten disclaimer vill jag dock påpeka att FRA-diskussionen skedde med mig som privatperson på min fritid efter att studiebesöket var slut. NSC har ingen uppfattning i FRA-lagsfrågan.

Muharrem sa...

Leif,

Jag hoppas jag inte orsakat dig alltför stort besvär med min bild. Men en arbetsplats med namnet Superdatorcentrum sätter igång fantasin något extra. :D

Jag vill också passa på att förtydliga det som du skriver. Vår disskusion skedde med dig som privatperson, på din lediga tid. Varken jag eller Staffan hade någon annan uppfattning. Beklagar om jag varit otydlig i den beskrivningen.

Vill passa på att tacka Er på NSC en extra gång. Vilket fantastiskt gäng ni verkar vara.