torsdag, augusti 21, 2008

Social misär???

Nyss återvänden från en sen semestertripp nedåt i landet och vidare över sundet reflekterar jag över en sak. Det är den sociala misären i vårt grannland Danmark. Som alla känner till så har de en lite mer liberal syn på bl a alkoholpolitiken vilket lett till en oerhörd social misär i landet. Överallt man vänder sig ser man utslagna människor och brottsligheten är alarmerande hög. (IRONI).

Jag vet att man ska vara försiktig i det man skriver för den ironiska tonen man anlägger kommer sällan fram. Därför ska jag vara övertydlig. Det jag skriver ovan andas tungt av ironi. Danmark lider inte av någon social misär. Om något så är det tvärtom.

Jag älskar Danmark och känner mig väldigt hemma där. Och varje gång jag besöker landet slås jag av insikten att vi i Sverige inte alltid vet bäst, trots att vi oftast tycks tro det. Debatten här hemma präglas inte sällan av en underton som signalerar att gör vi något annorlunda än vi tidigare gjort så kommer jorden att gå under. Men Danmark är ett ypperligt exempel på att vi många gånder har fel.

Låt mig ta ett tydligt exempel, alkoholpolitiken. Danmark har en helt annan syn på alkohol än vad vi har. Detta sätter sin prägel på te x utelivet och gatuvimmlet. Här hemma så har vi regeln att en krog som serverar alkohol samtidigt måste servera varm mat. Varför? Jo jag vet vad bakgrunden är, men kan inte se hur den kan vara applicerbar ända in i 2000-talet. I Danmark kan du faktiskt gå in på små vinbarer där ägaren inte behövt lägga ned en förmögenhet på fläktsystem och fettavskiljare. Ah, det är väl ingen stor grej säger många. Kanske. Men det finns fler skillnader.

I Linköping kräver vi att uteserveringar som serverar alkohol måste ha ett staket runt sin servering. Återigen, varför? Danmark ställer inte dessa krav och där blir serveringen en del av torget på ett helt annat sätt vilket ger platsen mer liv. Det ger också den effekten att torget inte ser överbelamrat ut då det inte finns någon på uteserveringarna. Något som annars syns på bl a Stora Torget.

Till sist. Visst måste man älska ett land som vågar ha Take-Away på öl från krogarna. Här hemma är vi livrädda för att folk ska dricka offentligt. Men över sundet så får man faktiskt ta med sig ölen från krogen, ut på gatan.

Dags att våga släppa loss lite här hemma. Eller är vi rädda för att den danska misären ska nå även oss?

10 kommentarer:

hans sa...

Jag håller med dig, Danmark är snyggt. Helst skulle jag vilja se att Linköping tog starka intryck härifrån i sin stadsutveckling, istället för Stockholm, eller övriga norra Sverige.

Det är inte långsökt för Linköping att jämföra sig med fantastiska "mindre" städer som Odense, Århus och Ålborg.
På sikt kan vi få det lika snyggt.

Så har vi då Malmö, som imponerar mycket. En förklaring är att man naturligt tagit in influenser från kontinenten (inkl. Danmark).

Det finns mycket annat också givetvis, men staden nämns alltmer som förebild i vår del av världen.

Bra att Linköping varit där och snackat med dem. Kan man få till ett utbyte av något slag?

Leif Nixon sa...

Man ska dock inte glömma att Danmark också har väsentligt större frekvens av alkoholskador än Sverige.

Lägre priser och ökad tillgänglighet ger mer alkoholskador. Det är ett väldokumenterat samband. Det måste man ta med i ekvationen när man gör avvägningen.

Muharrem sa...

Hans,

får jag välja en sak att ta med från Köpenhamn så är det deras sätt att arbeta med trafiken. Cykel- och gångtrafik är där en lika självklar del av trafiksatsningarna som bilvägarna är. Överallt ser man människor på cyklar, oavsett ekonomsika förutsättningar.

Vi har under de närmaste åren planer på enorma satsningar på bilvägar i Linköping. Vad skulle hända om vi kunde överföra dessa satsningar på andra områden istället? Bara att bygga om Bergsrondellen kostar skattebetalarna c:a 60 miljoner kr. Vi bedömde att det var en nödvändig investering i dagsläget, men det ger lite perspektiv på vad det kostar att satsa på stora bilvägar.

Muharrem sa...

Leif,

Ahh, jag ser att vi hamnar i en diskussion om utbud och efterfrågan. Jag kan då ge dig rätt utifrån argumentet att undanröjer vi allt utbud så påverkar det säkert också efterfrågan. Men det myntet har en obehaglig baksida. Smuggling, organiserad brottslighet och hembränning.

Världen ser ut som den gör. Efterfrågan på alkohol finns och utraderade gränser gör att utbudet är enormt. Att tro att ett minskat utbud i Sverige skulle ge nämnvärd effekt håller jag som en utopi.

Leif Nixon sa...

Muharrem: Utopi? Statistiskt säkerställt samband, snarare. Restriktioner fungerar. Smuggling, laglig införsel och hembränning minskar effekten, men den finns fortfarande där.

Jag håller gärna med om att det är gemytligare i Danmark, och kanske ska vi röra oss ditåt. (Bildigt talat, då. Sluta fnissa!)

Men man ska vara medveten om att Danmark också betalar ett pris för gemytet, ett pris som man kanske inte ser som tillfällig besökare.

hans sa...

Hej Muharrem!

Det blev en liten sammanblandning av topic här, men jag gör ett försök.

Jag bodde en tid i Köpenhamn. Och visst dricker de mer än svenskarna, det finns de som tar sin öl direkt ur flaskan ute på gatan, åtminstone i vissa stadsdelar. Det ser ju inte så snyggt ut, men är heller inget stort problem.
Samtidigt måste det sägas att deras "alkoholkultur" på de flesta punkter är mycket sundare än den svenska.

Vad gäller cyklande så tycker jag givetvis att man först borde satsa på detta och gångtrafik i Linköping. Det är en ganska skön känsla att både promenera och cykla.

Det är helt fel att genomföra storsatsningar på biltrafik i Linköping i dagsläget. Överför pengarna till annat som är mer tillväxtskapande istället, konst och kultur borde prioriteras.

Muharrem sa...

Detta håller på att arta sig till en spännande alkohol- och socialpolitisk debatt. Jag får kanske ta lite mer utrymme för att förtydliga mitt ställningstagande.

En sak bara. Håller med Leif, vi bör röra oss mot Danmark. Du får kanske ta en tripp dit efter Taipei? Trots att jag är Stockholmare så tror jag att framtiden ligger söderut, mot kontinenten. Inte mot Stockholm.

Leif Nixon sa...

Jag har faktiskt mer eller mindre klippkort på Köpenhamnsflyget - Nordic Data Grid Facility som jag jobbar med har sitt huvudkontor där.

Om nu Skyways bara inte hade dragit ner på Köpenhamns-förbindelserna...

Robin Andersson sa...

Leif:

Förhoppningsvis så kan du snart åka höghastighetståg till huvudkontoret istället. ;)

Självklart handlar svenskens föhållande till alkohol mer om vår kultur än om lagar och regler. Vår alkoholkonsumtion är ju uppenbart hög i förhållande till dess tillgänglighet. Men jag tror det tar tid för svensken att föändra sina alkoholvanor till den nivå att vi kan "släppa" på reglerna.

Per sa...

Intressant, insikten finns i maktens korridorer, men du gör dig själv till utomstående betraktare av sakernas tillstånd i kommunen. Ta staketet runt uteserveringarna, Ni har ju makten idag. Varför inte ändra på det hela? Du har ju makten att förändra åtminstone en del av det som vi inte är så bra på i Sverige. Vi hoppas på dig.... :)