måndag, augusti 25, 2008

Sökes: Modiga entreprenörer!

Samhällsbyggnadssektorn är den kanske mest konservativa branschen jag känner till. Till samhällsbyggnadsbranschen räknar jag byggherrar, anläggningsentreprenörer (d v s de som bygger ex. vägar), arkitekter, diverse konsulter och givetvis kommunen. Varför säger jag detta? Jo, därför att det stämmer. Vi fastnar hela tiden i det gamla. Så här har vi gjort tidigare och så bör vi fortsätta göra. Få vågar pröva på något nytt och ska det göras så tassas det kring det hela som vore det den Heliga Graal. Och alla skyller på alla. Men självklart skyller alla mest på kommunen. Och det kanske måste vara så. Kommunen har ju planmonopol och måste vara extremt lyhörd och flexibel när det gäller samhällsplanering.
Jag vill heller inte fastna i en sandlåda där hunden ger sig på katten och katten ger sig på råttan. Jag vill att samhällsplaneringen i Linköping ska sikta framåt. Ta de djärva visionerna (även om de kanske inte blir av) och de stora greppen. Vi måste sluta dutta i marginalerna. Därför vill jag se modiga entreprenörer som vågar tänka utanför lådan och se framtiden an med nya glasögon.
Jag har några exempel.

Om någon hade sagt till er att det skulle byggas en helt ny stadsdel mitt på den skånska slätten som var helt bilfri och dessutom byggd helt i medeltida hansastil, vad skulle ni tro då? Kanske rycka på axlarna? Troligtvis betrakta personen som lite smått galen. Men nu står stadsdelen där, Jakriborg, strax utanför Lund. Helt sanslöst område. Känns som att promenera i Visby.



Jag ska villigt erkänna att Jakriborg nog inte är något för mig. Känns inte som en plats där jag skulle finna ro, men det är oväsentligt. Tydligen trivs oerhört många människor bra där och någon vågade tro så pass på sin idé att de nu kan bo där.

Ett annat exempel hämtar jag från Bjärred. Någon vågade bygga en 500 meter lång brygga rätt ut i havet med ett kallbadhus och en restaurang/konferensanläggning vid slutet. Hur många skulle komma på den idén och hur många skulle sen våga förverkliga den?


Jag kan faktiskt erkänna att jag har kontakt med en tjej som jobbar på ett liknande koncept som känns urhäftigt. Hoppas det blir verklighet. Hon har allt mitt stöd.
Med dessa enkla bilder vill jag bara visa att det krävs mer än bara kompetenta personer och en bra planeringsgrund. Det behövs också modiga entreprenörer.

Inga kommentarer: