fredag, augusti 08, 2008

Festligt på slottet

Igår var det lite trevligheter på slottet. Det var Linköpings Tidning och deras koncern Swepress som bjudit in. Landshövdingen och hans hustru har ett årligt återkommandeevenemang, nämligen sång på slottet, och enkom för oss ställde de igår upp med denna underhållande föreställning. Där var ett hundratal inbjudna gäster som fick njuta av sång och underhållning samtidigt som vi fick en insyn i mediakoncernens värld. Spännande att se att en liten tidning som Kinda-Posten, som den urprungligen heter, vågat ta upp fajten med corren. En kaxig liten tidning som vägrat att falla för trycket, som så många andra gjort. I en stad av Linköpings storlek behövs det konkurrens.

Landshövdingeparet var på strålande humör och det bjöds på Landshövdingebulle. Enligt utsago en bulle som bakats av självaste Landshövdingen själv.

Björn Eriksson är nu inne på sluttampen av sin karriär som Landshövding i Östergötland, om inte regeringen ger honom dispens. Han kommer lämna ett oerhört stort tomrum efter sig och ett par otroligt stora skor för sin efterträdare att fylla, om det överhuvudtaget går. Titeln Landshövding är något jag av princip är emot. Jag tror på ett starkt lokalt självstyre och inte att staten ska ha ett vakande öga över det som vi lokalt bestämmer. Men så har det aldrig varit med Björn. Han har mer fungerat som regionens representant hos staten, vilket säkert gjort honom obekväm hos många högre upp i hierarkin.

Ja ja, nästa Landshövding som kommer ska jag i alla fall "bråka" med för ett avskaffande av detta ämbete. Då ska vi kämpa för verkligt lokalt självstyre.

2 kommentarer:

hans sa...

Citat: "Titeln Landshövding är något jag av princip är emot. Jag tror på ett starkt lokalt självstyre och inte att staten ska ha ett vakande öga över det som vi lokalt bestämmer".

Kan bara säga att jag helt och fullt håller med dig! Gärna ett Östra Götaland också.

Staffan Danielsson sa...

jag instämmer med Hans! (och med Muharrem också därmed)