onsdag, juli 23, 2008

Vem är miljövänligast? Bakläxa åt corren!

Efter en tid utan nämnvärd mediauppdatering så tar jag mig nu tiden att gå igenom det som hänt under sommaren. Givetvis har jag följt det som hänt kring FRA, men det andra har liksom fått stå åt sidan. Ett av de mer spännande uppslag jag hittade var correns genomgång av linköpingspolitikernas bilinnehav. De har gått igenom trettio politiker i Linköping och deras innehav av konventionella bilar kontra miljöbilar. Det visar sig att av dessa trettio så är det åtta som kör miljöbil, varav två är centerpartister. En bra genomgång i det stora hela. Vi politiker måste föregå med gott exempel om vi vill att andra ska ändra sina vanor.

Men, det finns en allvarlig brist i correns genomgång. Och det är något som tyvärr de själva inte ens reflekterar över. När de gör genomgången så framhåller de miljöbilsinnehavarna som de stora miljöhjältarna. Men det finns faktiskt de som medvetet gör en ännu större insats för miljön. Det är alla vi som aktivt valt bort bilen. Correns artikel nämner knappt oss. Istället är det biogasbilsägarna som tycks vara miljövänligast.
I teknik- och samhällsbyggnadsnämnden arbetar man för att utveckla Linköping
till en miljövänlig stad med god kollektivtrafik och bra cykelvägar. Lite
förvånande är det då att bara en ledamot, Kerstin Sagström (v), kör
miljöbil.
En eloge åt Kerstin. Hon kör dessutom biogasbil. Men jag tycker att det är ännu bättre att välja bort bilen som jag gjort. Visserligen nämner correns artikel detta, men bara i förbifarten,
Alla övriga (i Teknik- och samhällsbyggandsnämnden, min anm.) kör
konventionella bilar, utom ordföranden Muharrem Demirok som inte äger någon bil alls.
Nu ska jag inte vara bitter eller så. Men tyvärr blir denna typen av genomgångar lidande av denna uppenbara brist. Bilen får stå som norm för vårt rörelsemönster och att det faktiskt går att ta sig fram utan en sådan verkar inte journalisten reflektera över. Men det finns väldigt många som gör det aktiva valet att inte äga en bil, utan ordna sina transporter på annat vis. Vi bor ganska centralt så jag kan ta mig till jobbet antigen med cykel eller genom att gå. Vill jag lyxa till det kan jag ta bussen som går vart tionde minut. Jag har faktiskt jämfört vilket transportslag som är snabbst för min del. Bussen är absolut överlägsen (slipper leta efter parkering åt den) sen kommer cykeln. En bil är fortfarande snabbare än att gå, men bara med tre minuter.

Så, vem är det som är miljövänligast? Många behöver bilen och då borde det självklara valet vara en miljöbil. Men om det inte finns uppenbara fördelar som gör bilinnehavet oumbärligt så borde fler välja bort bilen.

Inga kommentarer: