onsdag, juni 11, 2008

Människan är fantastisk!

Nu är jag tillbaka efter några sköna dagar på Gotland. Måste erkänna att det blev inte enbart semester. Tog en avstickare till Stockholm för att vara med på ett frukostmöte tillsammans med Jobb- och företagargruppen där vi träffade ett stort antal företagare och organisationer för att tala framtid. Sen blev det partistyrelse. Men annars var det ganska mycket slappa som gällde.
Gotland är fantastiskt. Människorna där är väldigt annorlunda, på ett positivt sätt. De har ett "Go" som man inte ser så ofta. De har en skön attityd och ett inneboende entreprenörskap. Företagsamheten går nästan att ta på och på de minst oanade platser dyker det upp en företagare med en förverkligad dröm. Så har det nog alltid varit. För vart man än ser så finns det bevis på människans envishet och vilja. Jag blir ganska rörd när jag ser bevisen över människans kompetens. När hon bestämmer sig för att göra något så händer det saker. Hennes vilja att skapa är så stark att inte ens de mest ogästvänliga platser kan stoppa henne. Här är några exempel som jag hämtat från Gotland.

Båtvinsch på en strand strax utanför Visby



Sönderfallna ekor vid fiskeläger utanför Digerhuvud, Fårö


Gamla huvudbyggnaden vid kalkbrottet Furillen. Idag del av hotell Fabriken.

Visst är den kreativa människan är fantastisk? Därför är min största politiska drivkraft att låta dessa människor förverkliga sina drömmar.

Inga kommentarer: