onsdag, juni 04, 2008

En massaker faller i glömska

4 juni 1989, jag minns faktiskt bilderna. Fastän Kina kändes så väldigt långt bort så var bilderna så nära. Idag är det 19 år sedan massakern på Himmelska fridens torg (Tianmen). Uppskattningsvis 2000 människor fick sätta livet till. Tanken då på att detta land som kunde begå sådana grymheter mot unga människor som inget annat ville än att uttrycka en åsikt idag skulle få anordna OS fanns inte. Min ilska var enorm. Kinas regim var då för mig en representant för allt det onda i världen. Men tiderna ändras. Massakern är inget vi gärna minns eller uppmärksammar. Idag tävlar alla om Kinas gunst. Få tar sig tiden att prata om mänskliga rättigheter. Nu är det enbart "bussines" som gäller. Missförstå mig inte. Jag förordar ingen bojkott. Jag tror att marknadsrelationer är den rätta vägen för att nå demokrati. Kanske också den enda. Men ser vi på facit så inser vi ganska snabbt att Kinas utveckling mot demokrati går sakta, samtidigt som mängder av människor måste sätta livet eller friheten till. Fortfarande sitter 130 samvetsfångar bakom lås och bom sedan studentupproret. Human Rights Watch uppmanar Kinas regim att frige dessa fångar inför OS för att visa att allt tal om mänskliga rättigheter inte bara är bluff och båg.

I Kina faller minnet av massakern mer och mer i glömska, allt enligt regimens planer. DN har en bra artikel om detta idag. Detta är en beprövad metod i Kina. Kulturrevolutionen är inget som det talas vitt och brett om. Inte ens naturkatastrofer har sluppit undan regimens censur. Jordbävningen 1976, som krävde c:a 650.000 liv är utraderad ur historien. Finns inga bilder eller dokument från Kina att tillgå.

Ta er tid idag och fundera lite extra på vår relation till Kina.

1 kommentar:

Henrik V sa...

Det var ett stort misstag att ge Kina ett OS. Det finns mindre och enklare morötter om man ska uppmuntra ett land till demokrati. Men nu sitter vi här och det gäller att göra det bästa av läget.