lördag, maj 17, 2008

Vad sägs om en hyresrätt på Long Island?

Vi håller på att få en ny stadsdel i Linköping. Södra Ekkällan. Eller ska vi säga "Lilla New York"? För två av bostadsprojekten där har blivit uppkallade efter stadsdelar i New York. Först ut var Manhattan och nu följer Long Island. Det första är NCCs höghus och det senare är ett samarbete mellan HSB och NCC där det byggs 180 hyresrätter. Hur var det nu igen med det där om att det var omöjligt att bygga hyresrätter? Jag gillar idéen om ett "Lilla New York". Många kommer säkert att säga att det är storstadskomplex. Men låt dem säga det då. Komplex eller inte, jag gillar det skarpt!

HSB i Östergötland är en häftig aktör. Verkar som om de kollektivt käkar huggorm i styrelsen. Eller kanske är det bara VD Peter Lindgren? För de har flera av de häftigaste projekten på G i Linköping just nu. Vad sägs om 180 hyresrätter när de flesta säger att det är omöjligt att bygga. Ett höghus i Berga med Gert Wingårdh som arkitekt. Ett ganska pampigt bygge mitt i city, Kv. Banken.

Det är detta som gör mitt uppdrag så kul. Jag får träffa massor av häftiga aktörer. För det är inte bara HSB som kör på för fullt och har idéer. Botrygg, NCC, JM, Byggvesta, Sverigehuset, Kärnhem och alla de andra har så många spännande tankar om hur vi tillsammans kan utveckla Linköping så ibland blir man snurrig. Å så här var det ju när Sverige verkligen växte. Det var driftiga entreprenörer som tog ett stort ansvar. Men i miljonprogramsyran hände ngt. Det offentliga blev drivande kraft och sen försvann driftigheten. Istället blev hela branschen ett bidragsträsk styrt av klåfingriga politiker med "simcity" vibbar. Missförstå mig inte. Det behövs ett samhälleligt ansvar som tas av det offentliga. Men vi måste också våga erkänna att byggherrar kan vara lika ansvarstagande.

Tack för att ni tar ansvar för vår gemensamma utveckling!

Inga kommentarer: