fredag, maj 23, 2008

Kön till kassan är egositens Nirvana

Jag har lovat mig själv att inte bry mig om småsaker. Men även löften till en själv kan vara svåra att hålla. Speciellt när man blir irriterad över människors egoism. Jag ska ge er inblick i det som har retat gallfeber på mig idag.

Jag har känt mig helt kass hela dagen. Tror jag håller på att bli sjuk. Men, handla måste man ändå. Mjölken är slut och lite annat. Efter att ha tragglat mig igenom butiken så beger jag mig till kassan. Står där i kön med min korg när det plötsligt sker. En ny kassa öppnas! Nu vet alla vad som sker. Det är som en skenande hjord med gnuer. Alla, precis alla, ska bege sig till just den kön. Skitsamma att jag stod före alla de andra i nuvarande kö. Nej då. De ska till vilket pris som helst före mig. Varför? Ingen skulle komma på idéen om att tränga sig före i en kö. Men så fort en ny kassa öppnas så är det som om alla oskrivna regler om beteende i kön upphävs. Då gäller inga köregler utan det är vassast armbågar som gäller. Men det är ändå inte det som är det mest irriterande. Nej, det är den självgoda uppsyn som dessa kassaegositer får. Om de lyckas komma först i den nya kön så får de en blick i ögonen som lyser av självgodhet. Eller fel. De ser ut som om de lyckats överlista systemet. Ni vet alla de vänner man har/haft som alltid trodde det fanns ett sätt att knäcka "systemet" oavsett vad det var. Räkna kort vid Black Jack bordet, aktieplaceringar o.d. Sen står de där, före mig i kön, och låtsas som inget med sin "lyckats knäcka systemet" look.

Tror jag blir extra känslig när jag är på väg att bli sjuk. Om några dar kommer jag säkert skratta åt detta inlägg och tycka det är bland det mest pinsamma jag skrivit. Men just nu känner jag bara en sak. AHHH!!! Jag har lust att sparka alla er kassaegositer i röven.

Inga kommentarer: