torsdag, maj 08, 2008

Kan staten skapa entreprenörer? Eller, lägg ned ALMI!

Idag har jag träffat två riktiga entreprenörer. Willy och Anssi på WilLak i Linköping. De har skapat ett byggsystem som kortar arbetstiden och sänker kostnaderna, samtidigt som det höjer kvaliteten. Jag var hos dem i c:a 2 timmar och har aldrig känt mig så peppad som när jag gick därifrån. Vilka entreprenörer. Jag var där för att lyssna på vad de hade att säga. För att se om det fanns ngt som kommunen kunde hjälpa dem med. Deras svar var kort och koncist, -Vi har aldrig haft några problem med kommunen. Vi har fixat allt själva och inte känt behov av att rådfråga kommunen. Kände mig riktigt dum då. För vi politiker lever ibland i en sinnevärld där vi tror att vi kan fixa företaganrnas alla problem. Deras största dilemma kanske ligger i detta. Politiken kramar ibland sönder de riktiga entreprenörerna.

Willy och "Lacken" hade startat med en egen idé. Satsat egna pengar. Hittat samarbetspartners själva och nu också lyckats själva. De reflekterade inte ens över att kommunen kunde, eller borde, ge dem ngt stöd. En sak var de dock tydliga med. Lägg ned ALMI! Fundera inte på att försöka göra om denna organisation, utan lägg bara ned den. De berättade om sina egna erfarenheter och det lät ganska rysligt. De hade blivit beviljade lån av ALMI för att växa. Problemet var bara att Willy och Lacken ansåg inte att de fick den hjälp de behövde, utan den hjälp som ALMI tyckte de behövde. De var tvungna att anställa en säljare, fastän de ansåg att de kunde sköta detta själva. De blev nästan påtvingade en marknadsföringskurs som skulle kostat dem halva den lånesumma de fått beviljad. Och de ansåg inte att deras nisch, byggbranschen fick den uppmärksamhet den förtjänade. Eftersom det inte var hi-tech så var det inte spännande, var deras tolkning. Deras fråga till mig var, Tror politiker att staten kan skapa entreprenörer? Vad svarar man på det? Jag hade kanske inte sett det på det viset, men visst har de en poäng. För ALMIs uppdrag går ju lite ut på att "skapa" entreprenörer. De ska hjälpa till med finansiering, sa jag. Låt privata banker sköta det, kontrade de med. De har kompetensen som behövs och då kan ni samtidigt spara en och annan krona på denna myndighetsliknande organisation.

Efter detta möte har jag en ny syn. Vi ska nog fundera över ALMIs framtid. Centerpartiets ambition är glasklar. Gör det enklare för företagare. Ett företag ska inte falla på grund av regelkrångel eller brist på finansiering. Det ska vara enkelt, och roligt att driva företag. Men vi får inte inbilla oss att staten kan skapa entreprenörer. Vi kan göra deras liv enklare. Men detta kanske vi gör bäst genom att inte lägga oss i så mycket. Så tack Willy och Lacken. Det är sådana entreprenörer som ni som lyfter Sverige!

Detta inlägg finns även på framtidsdialogen.se

2 kommentarer:

Richard "Nicke" Bremer sa...

Från min egen blogg idag 080508:
"Varför blev det inget besök nr 2? Jo, den rackaren och centerpartisten Muharrem Demirok hade varit där före och det budskap jag fick när jag ringde för att kolla när jag kunde komma var:
- Nja, vi har redan haft en politiker här, det var den där moderaten De...De..
- Muharrem Demirok?
- Ja, just det. Vad har du för partifärg?
- Socialdemokrat. - Då har ni nog en del att prata om. Du kan väl ta kontakt med honom och prata? Jag har ju ägnat förmiddagen åt honom, så det blir nog lite svårt att ta emot en politiker till.

Vad säger man? Att Demirok åker runt och stjäl poäng, men att han uppfattas som moderat. Bättre flagga med äkta rödfärg och intresse tycker jag nog, än att måhända oförskyllt hissa annans flagg."

Muharrem sa...

Nicke,

Du kan säkert besök WilLak ngn annan gång. Jag rekomenderar det faktiskt. Ta med ett gäng sossar dit, för detta var ett par riktiga entreprenörer.

Att de sedan trodde att jag var moderat. Ja vad kan jag säga. De hade kunnat säga nästan vad som helst och jag hade inte brytt mig. För tanken var inte att vi skulle skylta med vår partibeteckning, utan vara där som kommunala representanter. Såg att det fanns en och annan sosse som bemödat sig att sätta en röd ros på kavajslaget innan besöken. Kanske ska jag köra med fyrklövern nästa gång?