fredag, maj 23, 2008

Kan man bli kär i en site? I LUV YIMBY!!!

Bygg gärna, men inte här. Vi är inte emot utvecklingen, men just den här platsen är helt världsunik. Ahh, världen kommer rämna om ni bygger just här. Ja, argumenten som jag möter nästan dagligen är många. Många vill att det byggs, men inte där de bor. Begreppet kallas NIMBY (Not In My Back Yard). För mig är denna företelse höjden av egoism. Jag förstår att man tycker om sitt bostadsområde. Men varför ska inga andra få uppskatta de kvaliteter som man själv värdesätter? Det verkar som om många utgår från att det egna bostadsområdet är förbehållet en själv och att det ska sättas en glaskupa över som förhindrar fortsatt utveckling.

Som en ventil i denna egoistiska tryckkokare finns YIMBY (Yes In My Back Yard). Jag har blivit kär i detta begrepp och vad de står för. Nu utgår mycket av deras verksamhet från Stockholm, men ändå. För mig som gillar spännande arkitektur, gärna på höjden, är detta en frizon i vardagen. Tänk om vi inte satt fast i gamla strukturer och framtvingade mönster? Hur skulle Linköping då kunna se ut? Tja, kanske något här lockar?

2 kommentarer:

Gustav Svärd sa...

Man tackar! :)
Kan passa på att rekomendera en Linköping-blogg på samma ämne: http://linkopingsvisioner.blogspot.com/

gardebring sa...

Hej!
Du har väl inte missat att storstadlinkoping.se har startats?
http://www.storstadlinkoping.se/