onsdag, april 16, 2008

Jag älskar Thomas Östros

Nja, låt mig omformulera rubriken. Jag älskar att läsa allt som är underskrivet av Östros. Så fort jag ser att Östros har uttalat sig eller kommit med ett pressmeddelande så skyndar jag mig att läsa det. Han är en av få politiker som kan få mig på gott humör ner det känns lite tungt.

Shit, tänker ni säkert nu. Nu har centerpartisten tappat förståndet helt. Men nej, det har jag inte. Jag roas inte av det som Östros vill säga i sina uttalanden. Det är samma visa som vi hört om och om igen. Man skulle kunna citera det Claes Malmberg sa till Jan Myrdal. Men det ska jag inte göra. Nej, det som roar mig är tonen i hans uttalanden. Hans retorik och formuleringar. Den totala avsaknaden av insikt och verklighetsförankring. Det är humor på hög nivå, eller politik på lägsta nivå. Välj själva:
- Det blir allt tydligare att regeringens jobbpolitik misslyckas.

- Regeringen har grovt missbedömt det ekonomiska läget.

- Det är inte bara pinsamt, utan en oerhörd provokation gentemot Sveriges alla pensionärer

- Nu strör de borgerliga partierna stora skattesänkningslöften omkring sig.

- Det värsta som regeringen gjort är att slå sönder arbetslöshetsförsäkringen

Ja, vad sägs? Denna typ av domedagsretorik roar faktiskt mig. Jag kanske är konstig, men det gör faktiskt det. En av mina absoluta favoriter är ganska ny. Östros kommenterar vårbudgeten,
- 2008 är ett förlorat år. Regeringen konstaterar att högkonjunkturen
är slut – men gör ingenting för att möta det. Arbetslösheten kommer att öka.
Sysselsättningstillväxten kommer att minska. Kommunerna väntas gå med
underskott.

Läser man detta kan man nästan tro att nu är det kört. Sverige har gått under som land. Nu kommer Norge att köpa upp oss.

Inga kommentarer: