onsdag, mars 05, 2008

Krattar Obama och Clinton manegen för McCain?

Jag har inte tänkt skriva ngt om det amerikanska valet här. Det är andra som gör det så mycket bättre än mig. Men två saker slår mig i denna första akt av valet.

1. Här hemma verkar vi se detta val som någon dokusåpa. Det skrivs om vilken svensk politiker som stöder vilken amerikansk. Det skrivs om vilken svensk kändis som stöder vilken amerikansk politiker. Jippokänslan förstärks hela tiden. Ledarskribenter, bloggare och tyckare öser ur sig argument för eller emot olika kandidater. Och så går det på. Värst av allt är väl att vi inte kan förstå varför amerikanarna inte resonerar som oss. Nu står vi med en klar kandidat. En gammal gubbe, McCain, som nog sätt sina bästa dagar. Och han ska stå emot antigen Barack Obama eller Hillary Clinton. Två karismatiska och energiska kandidater.

2. Då kommer jag till den andra punkten. Dessa två energiska kandidater håller på att ta slut på varandra. De kör på som bara den. Inga knep verkar vara för fula i debatten och inga medel skys. I slutändan kommer ju bara en av dessa stå som segrare. Kan man då hela de demokratiska väljarna för att rösta för en gemensam demokratisk kandidat? Partiapparaten är ju inte lika stark som här hemma, men ändå. Jag vet inte men jag oroar mig för att McCain, som har en i svenska mått mätt ytterst konservativ hållning, kommer att vinna på att demokraterna sårat varandra.

Som ni förstått så stöder jag en demokratisk kandidat.

Inga kommentarer: