tisdag, mars 18, 2008

Hemma från Berlin

Skönt att vara hemma. Men lite förvånad vart jag när vi landade och det var snö ute. Jag trodde vintern var slut. Men icke. Ett sista krafttag med snö, sen måste det väl vara vår. Eller?

Men Berlin var helt underbart. Vilken fantastisk stad. Det pulserar om hela stan, vart man än går. För mig som arkitekturnörd så är det lite av ett himmelrike också. Gick runt med nackspärr mest hela tiden av allt tittande på byggnader. Här är några smakprov. Mest de bilder som blev bra.

Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirche. En kyrka helt enkelt. Sönderbombad under kriget och aldrig återuppbyggd. Istället la man 1961 (samma år som muren byggdes B.T.W) till en ny kyrka. Lite mer modern stil.

Bild över en del av Regeringskvarteret. Helt fantastiska hus.

Byggnad vid Potzdamer Platz. Här turades de höga husen om att imponera. Djärv arkitektur och extremt smakfullt.

Taket över Sony Center. Ritat av Helmut Jahn. Måste ses för att förstå hur mäktigt det är.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du delade med dig lite av Berlin och dess arkitektur. Jag var själv där men det var nu en sådär tio år sedan, då hade man precis kommit igång med bl a Potsdamer Pladtz.

Muharrem sa...

Tack! Ska försöka lägga upp fler bilder från denna fantastiska stad. Ett nytt besök kan verkligen rekommenderas.

Anonym sa...

I Berlin händer mycket intressant. Jag var där tillsammans med Vasallen, för att ta hem ideer då vi startade arbetet med Garnisonen. Kvartersstrukturen och vattendraget genom Södre Ekkällan är hämtade från ett nybyggt område i Pottsdam, som tidigare var militärt övningsområde.
Gösta Gustavsson