lördag, mars 08, 2008

Bra med kvinnodag. Dags för en yttrandefrihetsdag!

Egentligen är det ju konstigt att vi behöver en dag för att fira kvinnor. Varför gör vi inte det varje dag? Varför behöver vi egentligen en speciell dag där kvinnors frågor står på agendan? Ja, svaret är ju ganska självklart. Vår värld ser inte ut så som den borde. Vi lever i en värld där det fortfarande görs skillnad på människor beroende på om de har en sak som dinglar mellan benen eller inte. Men detta borde gälla många saker. Vi borde ha flera dagar tillägnade en särskild sak. Och då tänker jag inte på kanelbullens sak eller våfflans. Utan dagar där vi uppmärksammar handikappade, barn, ungdomar, äldre. Jag är inte den som tycker generaliseringar är OK vilket det lätt blir med sådana dagar. Men ibland kan ändamålet helga medlen. En dag som uppmärksammar ett generellt problem kan vara en del av lösningen på individuella problem.

En dag skulle jag definitivt vilja tillägna yttrandefriheten. Under den senaste tiden har yttrandefriheten kommit att stå i skottgluggen allt mer. Muhammedkarikatyrerna, Lars Vilks rondellhund och nu punkaffischen med Jesus och Satan. Gemensamt för dessa saker är att det handlar om religiösa symboler kontra yttrandefrihet. Nu har det även lätt till att Ola Sigvardsson, correns chefsredaktör, blivit mordhotad. Läskigt med detta. Jag träffade Ola i torsdags. Vi talade aldrig om detta, men om jag hade vetat om det hade jag gett honom mitt fulla stöd. Ingen redaktör, eller annan heller, ska riskera att hotas till livet för att han/hon väljer att publicera något som ryms inom ramen för yttrandefriheten. Jag tycker att vi nu behöver en särskilt uppmärksammad dag för att belysa yttrandefriheten.

2 kommentarer:

Lars Andersson sa...

Det finns ett uttryk som säger att i bland ser man inte skogen för "bara träd".

Den liknelsen känns relevant trots att jag är den förste att stryka under behovet av att uppmärksamma yttrandefrihetsfrågorna som du helt plötsligt fått upp ögonen för.

I Sverige firar vi nationaldag den 6:e juni och arrangemangen runt nationaldagen borde vara det självklara tillfället att lyfta yttrandefrihetsfrågorna.

Vi har en yttrandefrihetsgrundlag i Sverige.

Yttrandefrihetsgrundlagen borde vi vara rädda om och lyfta fram i dabatten lite oftare, inte bara ständigt ropa efter nya arrangemang och ny lagstiftning.

Kanske sedan "egna ansvarstagandedagen" och "tänk självdagen" kunde vara lämpliga teman för att åstadkomma det värderingsskifte som vår partiledare så ofta säger att vi behöver.

Enligt Maud räker det inte med att åstadkomma ett systemskifte.

Vad tyker du Murre, behöver vi ett värderingsskifte?

Michael Porath sa...

Hej Murre! Yttrandefriheten är inte på minsta sätt i fara för att den som äger ett visst forum känner avsmak för och inte vill publicera och stå för ett visst material i sitt forum. Det är först om man riskerar straff eller förföljelse på grund av att man skrivit och/eller publicerat något som yttrandefriheten kränks.

Att kommunen plockat ner affischen betyder alltså inte att det är förbjudet att "publicera" den, bara att Linköpings kommun inte vill göra det i sina lokaler, vilket jag tycker var fullt rimligt i det här fallet.

Jag tycker inte att man i yttrandefrihetens namn ska sätta martyrgloria på den som söker billig uppmärksamhet genom att såra andras känslor. Det är ju vad de danska rasisterna försöker göra - låt oss inte gå i den fällan. Men åtminstone lite synd är det om Ola Sigvardsson, som blivit hotad av några vettvillingar för sin publicering av Skyltenaffischen. För hur skulle vi annars ha fått reda på vad debatten gällde?