tisdag, februari 26, 2008

Nu vet jag vart jag ska köpa mina växtfröer

Imorgon invigs The Svalbard Global Seed Vault. Det är ett bergrum byggt på en ö utanför Svalbard. tanken är att den ska rymma fröer från hela världen och bygget kan motstå allt från klimatförändringar, krig, kärnvapen och naturkatastrofer. Jose Manuel Barroso, fredspristagaren Wangari Maathai från Kenya och Norges statsminister Jens Stoltenberg kommer närvara vid denna tillställning.

Jag blir helt stum när jag läser detta. Vilket fantatstiskt projekt. Tänk vad vi gör för att säkerställa en framtid för kommande generationer. Eller kanske ska man vara mer kritisk och tro att vi redan gett upp hoppet om att rädda miljön. Därför skapar vi detta "museum" för att kunna se tillbaka på en svunnen tid. Välj själv, men jag är ändå imponerad.


Inga kommentarer: