måndag, januari 21, 2008

Moderaterna i Norrköping

Nu ska jag ge mig in på minerad mark. Jag ska skriva en text om ett parti som jag själv samarbetar med i Linköping och där jag inte känner till alla interna turer. Känsligt. Men jag ska göra det utifrån perspektivet: Varför sysslar vi med politik egentligen?

Den som följer östgötanyheterna vet att det moderata oppositionsrådet i Norrköping, Anna Nyholm, avgick för någon dag sedan. Egentligen var det ganska väntat. Efter en misstroendevotering i deras fullmäktigegrupp tidigare så blev siffran 14-14. Då kan det vara svårt att göra ett bra arbete. Sen har tydligen detta eskalerat tills Anna avgick. Som sagt, jag vet inte hur detta arbete har gått till internt, men jag blir ganska skrämd när jag läser ett brev som Anna fått och där det står: Du har betett dig som en jävla fitta. Brevet är undertecknat av åtta anonyma moderater. Fegt att inte skriva under med sina egna namn. Fegt att skicka ett sådant brev där sakargument utelämnas. Och fegt där personangreppen står i fokus. Christian Gustavsson, tidigare i Norkköping, skriver att detta inte är "en ovanlig företeelse i Norrköping". Centerpartiets oppositionsråd i Norrköping, Karin Jonsson, säger till NT att det länge varit turbulent i Norrköpingsmoderaterna. Nu kommer då min fråga. Varför sysslar vi med politik egentligen?

Politik är att vilja, sa Olof Palme. Räcker det med att vilja, undrar jag? Om det är anonyma brev, hot och misstänkliggöranden som är tacken så måste man fråga sig om det är värt det. Vilken typ av politiker får vi om kravet för att bli folkvald är att dras med det förakt som kan uppstå? Känslokalla och med avsaknad av empati kanske. Jag känner att det som lockade mig in i politiken inte alltid är det jag sysslar med idag. Verkligheten är sällan så som man väntat sig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja varför sysslar du med poolitik egentligen? Har du aldrig kommit i kontakt med baktaleri och rena falsarier bakom ryggen på dina partikamrater i Linköpings Centern? Representerar du kanske "Göstapartiet" mer än Centerpartiet där självgodheten ständigt står i focus?

Muharrem sa...

Oj oj oj då. Om du läser vad jag skrivit så tar jag faktiskt inte ställning till om Anna var bra eller dålig som oppositionsråd. Det är för de interna att veta. Men jag litar på att det brevet hon fick var sant och jag litar på Christian när han säger att denna typ av hot förekommer.