fredag, januari 11, 2008

Jag vill ha snögubbar och snöänglar

Vart är snön undrar jag varje morgon jag går utanför dörren? Det är ju mitt i vintern och vi har ett rykte att tänka på. Vad ska vi säga till alla turister som kommer hit och undrar om vi inte har isbjörnar på vägarna? Förutom bristen på snö så råder det allvarlig brist på sol också. 20 minuters sol under hela december. Det känns som att bo i en sopsäck som någon dragit igen för vintern. Och ingen kyla verkar det bli heller. Ja inte bara att kylan saknas. Det varmaste vädret verkar finnas långt upp i nordligaste Sverige. I Nikkaluokta av alla platser.

Något är allvarligt fel. Jag ser den nedslagna synen på grannungen varje dag. Han vill så gärna bygga en till snögubbe eller åka lite mer pulka innan det är dags att dra på sig badbyxorna. Istälet sitter han i sandlådan och bygger sandkakor. Det här måste vara notan som vi hela tiden försökt springa ifrån. Klimatförändringarna slår med hela sin kraft på ett sådant sätt att vi nästan inte fattar det.

Nej, nu måste vi bestämma oss. Jag lovar att kämpa för vita vintrar. Jag lovar att kämpa för snögubbar och snöänglar. Jag lovar att kämpa för att grannungen ska få sig riktiga vintrar. Jag lovar!

Inga kommentarer: