onsdag, januari 09, 2008

Hemska hemska konsumtion

Jag vet inte vad som är så hemskt med ordet konsumtion. Alla gör vi det. Vare sig det är det mest basala eller om det är det extremt lyxiga. De flesta av oss konsumerar dessutom mer med hjärtat idag än vad vi gjorde för femtio år sedan. Det är bra, för jag älskar att konsumera. Men tydligen så väcker ordet konsumtion ilska hos vissa. I dagens corren skriver en forskare vid tema teknik och social förändring vid Linköpings universitet en debattartikel som helt går ut på att konsumtion är av ondo. Här är några citat från texten:

Konsumtion är sällan långsiktig, företagens vinstmaximeringskrav brukar
inte ta hänsyn till arbetares villkor, miljöproblem eller global
snedfördelning.


Om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte detta argument. Det låter säkert bra och ser ut att vara skrivet av en akademiker. Men vad betyder det? Här kopplas den privata konsumtionen ihop med en tro på att alla företag är av ondo, vilket då leder till att alla som konsumerar är av ondo.

Forskaren hänvisar till en tidigare artikel som förespråkade konsumtion och skriver:
Jag undrar också över vems ”välstånd” Ljungberg åsyftar. Är det de miljoner
barn som dagligen går till fabrikerna för att pilla ihop våra mobiltelefoner, är
det Östersjöns sista fiskar, är det indianerna som tvingats flytta på grund av
de livsfarliga slaggprodukter som uppstår vid uranbrytningen i Key Lake-gruvan
eller är det alla de som hamnar nederst i den växande klyftan mellan fattiga och
rika i världen?

Hmm, jag undrar om vi lever i samma verklighet? Finns det inga arbetare som gynnas av att andra konsumerar de varor som de producerar? Självklart är det så! Men det passar inte in i denna retorik och därför tas det bort. Ska man presentera en extrem måste även den andra med. Varför då inte ta det normala och presentera hur miljoner människor gått från fattigdom till en dräglig tillvaro tack vare konsumtionen som andra står för.

Kanske skulle vi alla må bättre av att flytta tillbaka till skogen och aldrig mer konsumera någonting? Låter inte värst kul. Tror jag passar det.

Inga kommentarer: