söndag, januari 06, 2008

Görans fantastiska citat

Under avsnittet; Skatter och köpkraft, berättar Göran Persson om hur han ville sänka skatterna och hur socialdemokraterna genomförde skattejusteringar i flera steg. Det fantastiska kommer sedan:

Jag talade inte särskilt mycket om vår skattepolitik ute i offentligheten,
men jag argumenterade för den när jag behövde. [...] Om jag hade gått ut och
talat vitt och brett om regeringens skattepolitik och om de betydande
skatteförändringar som vi hade genomfört skulle väljarna inte ha tyckt om det.
Det är jag säker på. En socialdemokratisk regering ska inte tala om
skattesänkningar. Sådana genomför man ändå.

Ganska härligt citat tycker jag. Det visar på det förakt som den dåvarande regeringen hyste mot väljarna. De såg inte på oss som vuxna människor, utan enbart som röstboskap som skulle garantera dem ytterligare tid vid regeringsmakten. Hur kan man annars tolka citatet. Skatteförändringar talar man inte om, dem genomför man. Väljarna ska inte behöva uppröras.

Inga kommentarer: