fredag, november 02, 2007

Höghusets fiender kliver fram

I dagens corren finns den första av fyra artiklar om arkitektur. Jätteroligt att detta spännande ämne behandlas. Jag tycker att arkitektur är bland det mest spännande som finns. Spännande är att de också väljer att låta en känd Linköpingsarkitekt skriva en av dessa artiklar (fast han väljer att inte skriva under med sitt eget namn av någon anledning). Det är Bo Sunberg. I artikeln får jag en hel känga av honom för mitt vurmande för höghus, speciellt det i Berga:
Muharrem Demirok som är ordförande i kommunens teknik- och
samhällsbyggnadsnämnd gillar uppenbarligen höga hus. Jag får en annan obehaglig känsla när jag ser skissen med sin kompakta 50 meter långa husmur mot Söderleden och mot Berga kyrka med sitt klocktorn som kommer att se löjligt litet ut i framtiden.

Till detta ska vi väl lägga att det är Bo Sunberg som ritat Berga Kyrka. Självklart vill han inte att fokus ska bort från hans byggnad. Han vill väl inte hamna i Gert Wingårdhs skugga.

Han fortsätter i samma stil:
Vad är det som gör höghus så lockande för makthavare? behovet av symboler
för tillväxt och betydelse, ibland också makt. Det beskrivs ofta som en önskan
att ”sätta en plats på kartan”. Kanske finns det ett behov av landmärken för att
underlätta orienteringen.

OK, det där är bara lågt Bo. Visst är det enkelt att angripa ngn som gillar höga hus med att vara fixerad av att bygga monument. Men skärp dig Bo. Skulle jag vilja lämna en stor fallossymbol som monument över mig själv i Linköping? Sådant komplex har jag inte!

Det värsta kommer längre ned i texten. Uppenbarligen är Sundberg besatt av att kritisera Wingårdh:
Muharrem Demirok säger sig vara arkitektnörd, men det finns många olika
uppfattningar om god arkitektur och många inom arkitektkåren är förskräckta över Gert Wingårds marknadsföring av höga hus. Han tycks ha blivit något av ett
varumärke. Stad efter stad vill ha en wingårdare. Han har dock ännu inte lyckats
i Stockholm.
Bo Sundberg har kanske missat att det är fler storstäder som valt att använda Wingårdh. Berlin och Washington DC är några exempel. Hur många storstäder har Sundberg fått agera i? Kanske skulle Sundberg ta och läsa måndagens DN där Stockholms planer att växa på höjden finns med. Kolla också medföljande grafiska karta. Lejonparten av husen är ritade av Wingårdh och inget av Sundberg.

Jag tar det dock som en komplimang att Bo Sundberg väljer att ägna så stor plats åt att såga mig och Wingårdh. Att bli omnämnd av en känd arkitekt är kul, även om det är kritik. Läs gärna mitt svar här.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Som jag skrev på Corren debatt: "Bo Sundberg som skrivit den negativa artikeln är en bakåtsträvare av stora mått. Jag har följt hans argumentation i Corren de senaste åren. Det är alltid samma gamla visa: småstad, småskalighet, tråkighet, utvecklingsfientligt osv. osv. Min gissning är att han är en gammal fyrtiotalist utan några visioner, samt är rädd för utveckling. Hans resonemang är patetiskt! Precis som det varit i varje artikel som publicerats. Har inte dessa de gamle något nytt och konstruktivt att komma med, något som gör Linköping till den storstad som vi alla förtjänar? Vad Sunberg gör är bara att kritisera hus på höjden, vad är han rädd för? Men att kritisera stadens utspriddhet och förbuskning kan han inte förmå sig till. Mitt förtroende för dessa gamla svenska arkitekter är lika med noll, precis som för svensk arkitektutbildning! (För att inte tala om stadsplanerare). Demroks inställning däremot känns befriande, här är en person som vill något med Linköping. Stöd detta!

Jag stöder detta!

Muharrem sa...

Det var ord och inga visor :)
Tack för stödet!

Robin Andersson sa...

Jag håller helt med dig i denna fråga muharrem. Nimby´s försöker alltid dra upp argumenten "att vilja vara större än vad man är" och "se på miljonprogrammet hur lyckat det är med höghus". De känns aningen utslitna nu och det finns tusen motargument till dessa som de uppenbarligen vägrar ta till sig. Jag skrev också en kommentar till Corren.se:s forum under alias "Robie".

Jag tycker dock att vi har en spännande arkitektur-elit i Sverige. Även inom stadsplaneringen finns det arkitekter sok vågar sig till djärvare uttryck. Men ofta finns inte "staken" bland politiker i Sverige, som det finns i andra länder.

S.R. sa...

Muharrem tycks vara bakåtsträvaren här. Han har förstört/vill förstöra en minutiöst planerad 60-tals miljö. Då hade Sverige resurser och ideal. Då tänkte man även på barn och gamla. Då inrättades en stadsplanering med ljus och luft och parker, tillgängliga för ALLA. Då byggdes stadsdelscentra med butiker och service till ALLA. Då lämnades stora parker och grönytor för ALLA, men mest barnen. Då byggdes Österbergaskolan, en modern skola. Skolvägen var säker och planerad. Berga var ett föredöme för hela landet. Jag vet, ty jag har själ växt upp här, men även bott på många håll i Sverige och utomlands. Denna miljö vill Hr Demirok förstöra, genom högexploaterng.
VAd Hr Demirok och anhang tycks ha missat, det är att utvecklingen, som ni så gärna vill hänga med i, den är det vi som bestämmer över. Utvecklingen borde kanske ta en annan riktning. T ex kan man ju bebygga obebyggda f d militärområden eller industriområden med höghus, detta vore väl en positiv framåtsträvande utveckling. Inte att demolera väl fungerande stadsplan och tillika kulturarv!
Visioner - bakåtsträvan, rädd för utveckling? Med sådana argument skulle Domkyrkan, Slottet, Gamla Stan i Stockholm mm vara ersatt av betonglådor! Förslag på det senare har funnits (Le Corbusier, mer känd arkitekt än vad Gert Wingårdh någonsin kommer att bli).
Berga och liknande 60-talsområden är troligen de mest visionära vi någonsin kommer att få uppleva i detta land, åtminstone på länge.
Så förtätningen och förödelsen av Berga liksom rivningen av skolan anser jag icke-konstruktiva, anti-visionära, inskränkta och historielösa!

ck sa...

Jag har bott i Linköping i tio år och man tar sig för pannan när man hör Bo Sundberg mfl. Murarrem ska ha en eloge för sina idéer och de diskussioner som de skapar.
Det är f.ö. ganska komiskt att läsa inlägget från s.r.sa. om Berga som föredöme för hela landet :)
En läsvärd artikel finns på http://www.fokus.se/2007/11/arkitektur-fega-snala-sverige/

Bruno sa...

Att notera är att Wingårdhs hus i Berlin och Washington är hus beställda av Sverige.