torsdag, oktober 25, 2007

Kampen om våra matvanor

Varje dag pumpas vi fulla av information om vad som är nyttigt och inte nyttigt att äta. Varje gång ngt nytt publiceras så tycks det oxå gå emot ngt tidigare. Jag kan bli lite trött på det. Vem minns inte kostcirkeln. En bild som förmedlades under alla de tidiga skolåren. Eller kampanjen som uppmanade till 6-8 brödskivor om dagen. Mitt eget sunda förnuft blev ganska så åsidosatt.

Jag ska inte gå in i ngn konspirationsteori om att det finns aktörer bakom detta som tjänar på att få oss att äta en viss föda. Men nog finns de där. Sen kan det väl oxå tyckas bra att vi får information om vad som kan vara bra och sund kost. Ibland är det ju så oxå att det som verkar skadligt trots allt kan vara bra. T ex tycks det nu som om vin är bra för hjärtat. Sen finns det ju det uppenbara med fullkorn. Jag är så innerligt trött på fullkorn och alla dessa undersökningar som "bevisar" att det är nyttigt. Jag vet att det är nyttigt. Allt ätligt som har konsistensen av pappkartong, och smaken, måste vara nyttigt. Annars är vi ju dumma i huvudet som stoppar i oss det.

Mitt i all denna hysteri dyker en befrielse upp. Som ett frigörande slag mot nyttighetsbubblan slår Delicato hål på tron om att det bara är i fysiken som välbefinnandet sitter. Vi fokuserar hela tiden på fysiken och glömmer psyket. Då är det skönt att se Delicatos annonser;

"Garanterat fria från fullkorn", "Kan innehålla spår av vitaminer och mineraler" eller min favorit "Det är ok att småäta". Jag blir glad varje gång jag ser dessa annonser.

Men men, jag vet att det finns allvar i det hela oxå. Godsakerna innehåller ju socker och det är skadligt. Själv äter jag inte bullar och kondisbitar. Inte så ofta i alla fall. Men jag älskar sättet att lätta upp den hysteri av nyttighet vi befinner oss i. Tack Delicato för att ni vågar!

Inga kommentarer: