onsdag, oktober 10, 2007

Aló Presidente på Linköpingska?

OK, jag vet att det är en taskig rubrik att sätta med tanke på vad jag ska fortsätta skriva. Att jämföra en kommunal tidskrift med Hugo Chavez program Aló Presidente. Men jag kunde inte hålla mig och jag tycker att det finns en poäng i det.

Linköpings kommun har en egen tidning som går ut till alla hushåll. Den ges ut av kommunstyrelsen under namnet Dialog. Syftet är ganska enkelt;
Tidningen vill stimulera till kontakt mellan linköpingsborna och deras
förtroendevalda.

Ett gott syfte kan tyckas, men det är lite läskigt när en kommun har en egen tidning för dialog med medborgarna. Är det inte vad den "riktiga" pressen ska sköta? En allvarlig fråga som man bör ställa sig är om de som skriver i Dialog lägger på samma kritiskt granskande filter som en fristående journalist gör?

Jag är i grunden demokrat och därför ställer jag mig undrande till liknande saker. Ska en kommun, eller annan offentlig instans, ha ett eget censurerat dialogmaterial som betalas med skattemedel och distrubueras till samtliga hushåll?

Inga kommentarer: